Een mooie reis met de PV naar Rome

Dank zij het lidmaatschap van de PV van mijn zus Mariëlle mocht ik met jullie mee op reis naar Rome, de eeuwige stad. Ik heb erg genoten, van de reis per vliegtuig, van het verblijf in het hotel, van jullie, van het prima weer en bovenal van deze prachtige stad!rome1

De reis begon in de vroege uurtjes van zaterdag 1 oktober 2016 op de luchthaven van Rotterdam waar we het vliegtuig namen richting Rome Fiumicino. Na zo’n tweeëneenhalf uur vliegen zijn we veilig geland. In de aankomsthal werden we opgewacht door een vriendelijke mevrouw die ons naar de bus en daarmee naar ons hotel begeleidde. Zij gaf onderweg wat info over Rome en de Romeinen. Na aankomst bij het hotel konden we onze koffers stallen en gingen we allemaal op eigen gelegenheid op pad.

Mariëlle en ik gingen op weg naar het Colosseum; dat stond bovenaan ons wensenlijstje. We hadden thuis online al tickets geregeld. Het viel eerst niet mee om de juiste trein naar het centrum te vinden, laat staan de toegang tot de metro. Uiteindelijk na enkele keren overstappen waren we op de plek van bestemming.
Omdat het lekker druk was bij het Colosseum besloten we eerst de Palatijn en het oude Forum Romanum te bezoeken. Daar konden we met ons ticket de rij voorbij en zo naar binnen. Hier waren veel resten en overblijfselen te zien van tempels, paleizen en basilica’s, handelsgebouwen van de oude Romeinen. Het was ook lekker warm. Wat heel fijn is in Rome, is dat er overal kraantjes en fonteintjes zijn waar goed en koud drinkwater uit komt, zodat we ons flesje weer konden vullen. Heerlijk dat water!

rome2Na enkele uren besloten we toch bij het Colosseum te gaan kijken. Ons ticket was 2 dagen geldig maar morgen (zondag) zou het wel eens druk kunnen worden (eerste zondag van de maand, alle musea gratis). We sloten aan bij de rij en na zo’n 25 minuten schuivelen waren we binnen, na tassencontrole en zelf door een scanpoortje.
Het Colosseum is ondanks de staat van verval toch heel indrukwekkend, je kunt je binnen een beetje een voorstelling maken hoe groots het geweest moet zijn, hoe ‘colossaal’. Het stikte binnen ook van de selfiesticks. Die hadden de oude Romeinen nog niet…

Hierna besloten wij naar het hotel te gaan om ons op te frissen, met het plan daarna ergens in de stad te gaan eten. Maar we waren zo moe dat we in het hotel zijn gebleven en daar heerlijk hebben gegeten in het restaurant. De ‘do-it-yourself- tiramisu’ bleek een supertoetje!

De volgende dag stond er voor ons een fietstocht door Rome op het programma. We hadden al gehoord dat de stadswandeling van zaterdagmiddag ook erg geslaagd was. Na het prima ontbijtbuffet gingen we met de groep naar de metro. Op station Termini moesten we overstappen op de andere metrolijn. Het was erg druk op het perron en er werd gewaarschuwd voor zakkenrollers. Een jonge vrouw duwde erg tegen mij aan om de metro binnen te komen. Eenmaal binnen, stapte zij weer uit (…vond ik wel gek, maar ja…). Toen merkte iemand van de groep dat mijn tas open stond. Mijn portemonnee met telefoon erin was weg. Ik dacht: “ik ben gerold, 1 en 1 = 2”, en sprong door de sluitende deuren de metro weer uit. Daar stond die vrouw nog op het perron samen met een ander meisje. Ik zei dat zij mijn telefoon had gepikt, dat ik hem terug wilde. Zij zei ‘no, no’. Ik pakte haar pols en zei dat we naar de politie gingen ( dit alles gewoon in het Nederlands he). Toen liet de andere dame meteen mijn portemonnee op het perron vallen! Ik blij, zij weg… Mijn hart bonkte in mijn keel. rome4De metro met de groep erin reed voor mijn neus weg, gelukkig wist ik dat we de volgende halte moesten hebben. In de volgende metro kon ik mijn verhaal doen bij twee andere reisgenoten, en bij uitstap stond de groep te klappen op het perron. Wow!
Hierna gingen we verder naar de fietsverhuur, en kon ik mijn verhaal nogmaals vertellen…..

De fietstocht vond ik erg leuk en interessant. Onze gids wist heel veel te vertellen over de stad Rome, de geschiedenis ervan en van haar inwoners. Onderweg een korte koffiepauze. Via het Vaticaan en de wijk Trastevere eindigden we na dik drie uur weer bij de fietsenverhuur. Een lekkere pizza ging er toen wel in!
Daarna gingen Mariëlle en ik weer ons eigen weg. We zagen de Spaanse trappen, genoten van heerlijk Italiaans ijs, liepen langs de Trevifontein (voor zover we hem konden zien met al die belangstellenden), verder langs het Pantheon en naar het kattenforum. Daar waren helaas heel wat minder katten te zien dan ik in mn herinnering had van eerder Romebezoek.  We zijn naar Trastevere gelopen en hebben daar heerlijk gegeten, buiten op het terras. Muziek erbij, genoten! In het donker later weer terug naar de metro en via het mooi verlichte Colosseum naar het hotel. Onze 2e dag Rome zat erop!

Dag drie begonnen we weer met het luxe ontbijt en volgde de het uitchecken uit onze kamer.  Daarna (weer) naar het Colosseum en nu rondom de buitenkant bekeken. Daarna via de Via Dei Fori Imperiali (weg van de keizerlijke forums) langs de suikertaart naar het Capitool waar we de wolf met Romulus en Remus hebben gezien (de stichters van de stad Rome). Na een caffè verder naar de Bocca della Verità, de mond der waarheid. Als je je hand er in steekt en je spreekt niet de waarheid, dan bijt hij je hand af. Gelukkig stond er een lange rij voor, zodat wij onze hand nog hebben…. 😉

Daarna op souvenirjacht. Tussendoor nog heerlijk geluncht bij een restaurantje op de brug naar het Tibereiland, in de warme zon. En daarna voldaan terug naar het hotel, waar het langzaam tijd werd voor de bus die ons weer naar het vliegveld zou brengen. Na een vlucht van tweeeneenhalf uur waren we weer terug in Nederland en aan het eind gekomen van een geweldige reis. Rome is één groot openluchtmuseum!  Arrivederci!!