Reisverslag Valencia

Valencia 22 t/m 25 september 2018

Eind vorig jaar had ik als PV-bestuurslid nog samen met Gretha dit reisje naar Valencia uitgezet, maar in april vertrok ik bij de gemeente vanwege een andere baan. Gelukkig mocht ik nog wel mee inclusief introducee, dus zaterdag 22 september was het dan zover! Op naar Eindhoven om met 39 andere deelnemers het vliegtuig naar Valencia te pakken! In Nederland was de herfst inmiddels uitgebroken en de temperatuur vér onder de 20 graden gezakt, maar in Valencia zou ons nog een zomerse 30plus op de thermometer te wachten staan…. Dus korte broek, sandaaltjes, hemdjes, jurkje, zonnebrandmiddel in de koffer en vroeg in de ochtend samen met mn zus op pad.
Op vliegveld Eindhoven aangekomen stond de rest van de groep, die met de bus vanuit Leeuwarden gekomen was, op ons te wachten en konden we snel inchecken. Na een voorspoedige vlucht baadden we om een uur of 10 ’s ochtends ineens in zon en warmte. Heerlijk!!

Met een prima hotel op loopafstand van de binnenstad was iedereen al gauw op pad om die te gaan verkennen. Prachtige oude gebouwen, pleinen, fonteinen, living statues, mensen in prachtige lokale historische zijden kostuums, mooie oude trouwauto en bruidspaar bij de basiliek…

Kortom, er was veel te moois zien maar ook te proeven dus de terrasjes hebben we natuurlijk ook goed benut. Aan het eind van de middag konden we lekker afkoelen en relaxen in het zwembad bovenop het hotel en hebben we ’s avonds heerlijk Paella Valenciana gegeten in de stad.

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt stonden we de volgende ochtend om 10 uur klaar om met het grootste deel van de groep te gaan fietsen onder leiding van gidsen.

We werden in 3 fietsgroepjes opgesplitst, maar kwamen mekaar bij het doorkruizen van stad en omgeving toch af en toe nog gezellig tegen. Onze enthousiaste gids wist veel te vertellen over de stad en tipte ook vaak over dingen die de moeite van het bezoeken voor de rest van de dagen nog waard waren.

Na de fietstocht gingen mn zus en ik door naar het strand waar we vonden dat we een heeeerlijke grote coupe ijs verdiend hadden. Daarna nog het strand overgestoken en in een aangenaam verkoelende zeebries met de blote voetjes door de vloedlijn gewandeld waarbij we een aantal anderen van onze groep gezellig in zee zagen dobberen.

Op de terugweg naar het hotel moesten we natuurlijk ook nog even het beroemde Agua de Valencia proeven (gevaarlijk lekker!!) en na het klamme zweet van de dag afgespoeld te hebben konden we opnieuw heerlijk eten in de stad. Daar ging echter om 11 uur páts de fontein en het licht erbij uit, blijkbaar tijd om naar bed te gaan, dus dat deden we dan ook maar.

De laatste dag hebben we de fiets nogmaals gepakt,  door het mooie stadspark gefietst en het Oceanografisch park bezocht. Een fantastische ervaring om verschillende soorten haaien en roggen en vele andere vissen om en over je heen te zien zwemmen, beluga’s en walrussen onder water te zien en bijna te kunnen aanraken, en prachtige kwallen (ja, echt mooi!) te kunnen bewonderen.

Na wederom even lekker in het zwembad te hebben gelegen was de laatste avond voor ons ‘tapas en Sangria-avond’ met een zálig taart-toetje tot besluit. Daarna naar het hotel ‘gerold’ en ons bed opgezocht.

Helaas, aan al het mooie komt een eind… we vertrokken de volgende dag weer naar Nederland. Nou sloeg het weer ook net om in Valencia – bewolkt, ‘slechts’ 22 graden en lichte regen – dus dat dempte de pijn een beetje, want wat was het een leuke en gezellige reis geweest! Het was misschien wat erg warm met 32-35 graden, maar (en dan spreek ik volgens mij wel namens iedereen) Valencia is een prachtige en sfeervolle stad die zeker de moeite waard is om nog ‘ns terug te komen.

PV de Schakel bedankt!! Ik wens jullie nog veel van dit soort mooie reisjes toe!